Wil jij beter leren presenteren? Lees dan nu deze vijf tips. Beter presenteren begint namelijk niet bij je powerpointpresentatie. Sterker nog, ik denk dat je zult ervaren dat je beter presenteert zonder slides. Uiteindelijk draait het namelijk om jou en de inhoudelijke boodschap die jij te verkondigen hebt. Er zijn wel een hele hoop dingen die je kunt doen om overtuigender te presenteren. Liever luisteren dan lezen? Bekijk dan hier de kennisclip die ik over dit onderwerp maakt voor mijn werk als docent aan de Hogeschool van Amsterdam.

Vind je het lastig om te spreken omdat je spreekangst hebt? Lees dan dit artikel met 10 concrete tips die je helpen om spreekangst te overwinnen.

Tip 1: denk aan de kern

Beter leren presenteren start bij jezelf een belangrijke vraag stellen: wat wil je nu echt vertellen? Kortom, wat is de kernboodschap? Het is voor je publiek, of dat nu een collega in een één-op-één gesprek is of een zal met 300 mensen, vaak ingewikkeld om veel informatie te onthouden. Of je nu een informatieve presentatie, verkopende pitch of inspirerende toespraak; je moet nadenken over wat je kernboodschap is. En die kernboodschap zou op een bierviltje moeten passen.

Tip 2: biedt structuur

Wanneer je hebt gewerkt aan je kernboodschap is het tijd om te werken aan structuur. Wat vertel je wanneer? Een goede manier om te werken aan structuur is door een vast format te kiezen dat goed werkt. Bijvoorbeeld:

  • Verleden, heden & toekomst. Bijvoorbeeld: wat was de situatie voor je jouw verbeterproject begon? Welke maatregelen zijn op dit moment in uitvoering? Wat moet er gebeuren om het resultaat te bestendigen in de toekomst?
  • Probleem, oplossing & uitvoering. Bijvoorbeeld: er moet nu een einde komen aan het te laat komen in de vergadering. Daarom lijkt het me een goed idee om een straf op te leggen aan laatkomers. Praktisch betekent dit dat iedereen die meer dan 5 minuten te laat komt een boete van €5,-
  • Feiten, overweging & conclusie. Bijvoorbeeld: als we kijken naar de resultaten van ons bedrijf zien we een 10% daling in omzetcategorie A en 10% stijting in omzetcategorie B. We hebben afgesproken ons te richten op de producten die in de lift zitten. Daarom stoppen we de verkoop van de categorie A producten in het komende jaar.

Maar de meest simpele manier om structuur aan te brengen in je verhaal is door gebruik te maken van nummeren & labelen. In deze video van het Nederlands Debat Instituut leg ik die techniek uit.

Tip 3: vlei veilig of vlei niet

Onderzoek van Bas Andeweg en Jaap de Jong toont aan dat vleien nuttig kan zijn om je publiek welwillend te stemmen om naar jouw boodschap te luisteren. Maar als je vleit, doe het dan wel veilig. Maak je compliment ten eerste concreet. Waarom is zo’n eer om je publiek toe te spreken? Omdat ze kritische toehoorders zijn? Of omdat ze bestaan uit een publiek van ervaringsdeskundigen, experts die met hun poten in de klei staan en daarom als geen ander jouw verhaal goed kunnen beoordelen. Die laatste karakterisering van je publiek is al een stuk concreter en dat is goed.

Wil jij ook alle ins & outs van overtuigingskracht leren? Neem dan contact op met Nick Schoemaker. Volg één van zijn trainingen of boek een sessie met Nick als coach om jou te trainen in je media-optredens.

Tip 4: maak het beeldend

Argumenten zijn goed, illustraties zijn beter. Wil je aantonen dat de groei van een luchthaven ondraaglijk is voor omwonenden? Schets dan hoe het is om elk uur drie keer wakker te worden omdat iemand naast je bed een ouderwetse zakstofzuiger aanzet. Elke twintig minuten, twintig seconden hoor je lawaai. En opeens kan je publiek zich een voorstelling maken bij je argument; jij schetst een beeld en het argument gaat leven. Dat is de kracht van het illustreren van je boodschap.

Tip 5: roep op tot actie

Beter leren presenteren betekent ook goed nadenken over hoe je jouw presentatie afsluit. Een goede manier om dat te doen is met een actiegerichte boodschap. Sluit dus niet af met “nou, dit was mijn presentatie…” Maar denk na over wat je wil dat je publiek doet met de informatie die je zojuist hebt gedeeld.